Πολιτιστικό επίδομα, Ταμείο Αλληλοβοήθειας και Ειδικός Λογαριασμός: ιστορίες από την… κρύπτη!

Ο διαχειριστικός έλεγχος στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας (ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ), που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, αφορά την περίοδο 2005-2016, δηλαδή περιλαμβάνει και το χρονικό διάστημα 2005-2008, όταν ακόμη υπήρχε ο (εν πολλαίς αμαρτίαις) Ειδικός Λογαριασμός. Τότε παίρναμε και το λεγόμενο «πολιτιστικό επίδομα» (αρχικά 88 ευρώ/μήνα, μετά 136 ευρώ/μήνα). Το επίδομα αυτό (κάτι εκατομμύρια σε σύνολο) εκταμιευόταν από τον Ειδικό Λογαριασμό στα ταμεία της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ (τότε ΠΟΣΥΠΠΟ), από κει στα ταμεία του ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ κι από κει στους λογαριασμούς μας. Δηλαδή ένα δικαίωμα των εργαζόμενων γινόταν «μπαλάκι» μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και ηγεσίας της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ (ως το 2010 ο πρόεδρος της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ και πρόεδρος του ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ ήταν το ίδιο πρόσωπο), κάτι που η Ενωτική είχε καταγγείλει εξ αρχής. Το αποτέλεσμα ήταν, μετά την πτώση Ζαχόπουλου και τη δημοσιοποίηση των πιστώσεων του Ειδικού Λογαριασμού, να λοιδορηθούν όλοι οι εργαζόμενοι ότι «τα έπαιρναν» από τον Ειδικό με παράνομους τρόπους  – βέβαια τότε είδαμε όλοι πακτωλούς χρημάτων να έχουν κατευθυνθεί προς τα σωματεία με πρόσχημα τους εργαζόμενους!

Σύμφωνα με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για το τωρινό πόρισμα, αλλά και τα όσα λένε τα στελέχη της ΠΟΕ, και πάλι Νο 1 θέμα είναι η καταβολή του επιδόματος στους υπαλλήλους (η ΕφΣυν γράφει χαρακτηριστικά: «Παράνομες χορηγήσεις πολιτιστικών επιδομάτων ύψους 40 εκ. ευρώ την περίοδο 2005-2008» και πολλά άλλα). Θα θέλαμε, λοιπόν, να ξεκαθαρίσουμε τα εξής:

Η καταβολή επιδόματος με «πλάγιους τρόπους» (ως «πολιτιστική επιμόρφωση» υπαλλήλων το παίρναμε!) είναι αποκλειστική ευθύνη των Υπουργών που το υπέγραφαν  και των συνδικαλιστικών ηγεσιών που το δέχονταν και δεν πάλεψαν ποτέ ουσιαστικά να ενσωματωθεί στο μισθό μας και στο μισθολόγιο, όπως θα έπρεπε να συμβαίνει (το επιδίωξαν μόνο αφού καταργήθηκε ο Ειδικός Λογαριασμός, και τελικά από το 2009 το παίρναμε στο μισθό μέχρι το 2011 που καταργήθηκε μαζί με όλα τα άλλα λόγω Μνημονίου). ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ και εννοείται πως ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ να γυρίσουμε πίσω ούτε ένα ευρώ.

Αν υπάρχουν ευθύνες, αυτές τις έχουν οι Υπουργοί που τα υπέγραφαν και οι συνδικαλιστές που είχαν την ευθύνη για αυτά και προέδρευαν στην Ομοσπονδία και στο ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ. Δεν υπάρχει συλλογική ευθύνη.

Δεν θα ανεχτούμε να κρυφτούν πίσω από τους εργαζόμενους άλλες «περίεργες» χρηματοδοτήσεις, όπως αυτές που διαβάζουμε στον τύπο (π.χ. ΕφΣυν: «αδικαιολόγητες δαπάνες μερικών εκατομμυρίων ευρώ για τη μηχανογράφηση και τον υπολογισμό πολιτιστικών επιδομάτων για πενταετή περίοδο μετά το 2009, στη διάρκεια του οποίου το πολιτιστικό επίδομα… καταργήθηκε!»). Άλλο οι κατακτήσεις των εργαζομένων κι άλλο η διαχείριση του ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ!

-Η κυβέρνηση οφείλει να φροντίσει ώστε να αποδοθούν οι πολιτικές και διαχειριστικές ευθύνες σε αυτούς που τους αναλογούν και να διασφαλίσει ότι οι ανάγκες των εργαζομένων θα εξακολουθήσουν να καλύπτονται, με νόμιμο και διαφανή τρόπο. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα μας βρει απέναντι.

Απαιτούμε να δοθούν στη δημοσιότητα όλα τα σχετικά στοιχεία (βλ. προηγούμενή μας ανακοίνωση).

Για του λόγου το αληθές, θυμίζουμε όλα όσα λέγαμε ως Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση για το θέμα πολύ πριν από σήμερα, ξεκινώντας από το μακρινό 2007, πριν καν «πέσει» ο Γενικός σε αυτό το πολύπαθο Υπουργείο.

Νοέμβριος 2007: Στο 9ο συνεδρίου της ΠΟΣΥΠΠΟ προτείναμε:

  • Μια διαφορετική λειτουργία της ΠΟΣΥΠΠΟ, δημοκρατική και ανοιχτή σε όλους τους εργαζόμενους. Απορρίπτουμε τις αλλαγές που προτείνει η πλειοψηφία του Δ.Σ. στο καταστατικό της ΠΟΣΥΠΠΟ για τη δημιουργία 9μελούς Εκτελεστικής Γραμματείας. Οι προτάσεις αυτές οδηγούν τελικά σε ολιγομελή, περισσότερο «κλειστά» και ασφυκτικότερα «ελεγχόμενα» όργανα λήψης αποφάσεων. Αντ’ αυτών προτείνουμε: τη σύσταση επιτροπών εργαζομένων για διάφορα θέματα, την προτεραιότητα των πρωτοβάθμιων σωματείων, τη διοργάνωση ανοιχτών εκδηλώσεων της ΠΟΣΥΠΠΟ σε θέματα που ενδιαφέρουν τους εργαζόμενους σε όλη την Ελλάδα, την εναλλαγή στα προεδρεία των Δ.Σ. με μέγιστη επιτρεπόμενη θητεία τα 6 χρόνια για κάθε εκπρόσωπο, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο των επαγγελματιών συνδικαλιστών που δεν επιστρέφουν ποτέ στο χώρο εργασίας τους για να είναι σε επαφή με τους εργαζόμενους.
  • Να διαλυθεί η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΠΕΡΙΣΤΥΛΟΝ και να επιστραφούν τα χρήματα στην ΠΟΣΥΠΠΟ. Η ΠΟΣΥΠΠΟ να ενισχύσει ερασιτεχνικές πρωτοβουλίες εργαζόμενων του ΥΠΠΟ (θεατρικές ομάδες, περιοδικά, εικαστική δημιουργία κ.ά.) με διαφάνεια και ισοτιμία για όλους, και να χρηματοδοτεί έγκυρες εκδόσεις για εργασιακά θέματα (συνταξιοδοτικό, ασφαλιστικό, δικαιώματα κ.λπ.) που θα μοιράζονται δωρεάν στους εργαζομένους του ΥΠΠΟ. Οι εισφορές των εργαζομένων δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται από όργανα που δεν ελέγχονται από τους εργαζομένους (όπως το Δ.Σ. της Περίστυλον), ούτε να χρησιμοποιούνται για προσωπική προβολή.
  • Να θεσμοθετηθεί η δημοσιοποίηση του απολογισμού και του προϋπολογισμού του Ταμείου Αλληλοβοηθείας, καθώς και των κινήσεων του λογαριασμού του απεργιακού ταμείου σε ετήσια βάση (με αναλυτικά και αξιόπιστα στοιχεία).

Φυσικά δεν έγινε τίποτε από όλα αυτά. Μάλιστα, όταν ως ΕΑΚ δημοσίως ζητήσαμε γραπτό τον οικονομικό απολογισμό της Ομοσπονδίας, μας απάντησαν με εξώδικο ότι θα τον δώσουν μαζί με τα πρακτικά (έχουν περάσει 10 χρόνια κι ακόμη περιμένουμε…)

Αντιγράφουμε από το φύλλο 5 (Απρίλιος 2008) του «αΤάΚΤΩΣ», του ενημερωτικού δελτίου της ΕΑΚ (σελ. 5):

ataktos5

Για τα οικονομικά της ΠΟΣΥΠΠΟ

Στο προηγούμενο φ. του αΤάΚΤΩΣ (σελ. 2, 5) καταγγέλλαμε το γεγονός ότι στο Συνέδριο της ΠΟΣΥΠΠΟ δεν κατατέθηκε γραπτός απολογισμός της οικονομικής διαχείρισης κονδυλίων 20.700.000 ευρώ (εκ των οποίων 18.400.000 προέρχονται από επιχορηγήσεις του Ειδικού Λογαριασμού), για την περίοδο 2004-7. Για το θέμα κατατέθηκε και γραπτό αίτημα συνέδρων που παραμένει αναπάντητο. Για το ίδιο ζήτημα ο συνάδελφος Δ. Καρβελάς, σύνεδρος από τον Ενιαίο Σύλλογο Β. Ελλάδας, απέστειλε στην ΠΟΣΥΠΠΟ εξώδικη πρόσκληση-δήλωση-διαμαρτυρία (11/2/08), στην οποία αναφέρει τα εξής:  

«Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, είχατε και έχετε ως συνδικαλιστικό όργανο την υποχρέωση να παρέχετε στους συνέδρους σας γραπτώς οικονομικό και διοικητικό απολογισμό της τριετίας 2004-2007, ώστε να τελούν οι σύνεδροι εν γνώσει της οικονομικής κατάστασης του συνδικαλιστικού φορέα. Εσείς, όμως, ουδέποτε παρείχατε σε κανέναν σύνεδρο την οποιαδήποτε ενημέρωση και πληροφορία γραπτώς. Προφορικώς αναφερθήκατε στους απολογισμούς, και ιδιαιτέρως στον οικονομικό, χωρίς όμως να μας δώσετε γραπτώς οποιοδήποτε στοιχείο.

Η παραπάνω ενέργειά σας είχε ως αποτέλεσμα να σας οχλήσω είτε στα γραφεία σας αυτοπροσώπως είτε τηλεφωνικώς, επίσης μεταβίβασα το δικαίωμά μου αυτό τηλεφωνικώς μέσω του δικηγόρου μου προκειμένου να μου παράσχετε την ενημέρωση που σας ζήτησα και συγκεκριμένα τον γραπτό οικονομικό και διοικητικό απολογισμό του οργάνου.

Ωστόσο, εσείς για άλλη μια φορά επιδεικνύοντας αδιαφορία δεν προβήκατε σε καμία ενέργεια σχετική με το αίτημά μου. Αλλά, επιπλέον, όταν και ο ίδιος ο Πληρεξούσιος Δικηγόρος μου σε αλλεπάλληλες επαφές του με τον Πρόεδρο, κ. Τσακοπιάκο και τον Αντιπρόεδρο, κ. Αλβανό, ζήτησε να μου καταθέσετε εγγράφως τον οικονομικό και διοικητικό απολογισμό του Συνδικαλιστικού Οργάνου, παρότι αρχικά υποσχεθήκατε ότι θα ικανοποιήσετε το αίτημα, δείξατε στη συνέχεια την ίδια κουφότητα και αδιαφορία όπως και απέναντί μου και εμπαίζοντας κυριολεκτικά με τη νοημοσύνη μου, μέχρι σήμερα δεν μου έχετε καταθέσει τα επίσημα έγγραφα που σας ζήτησα, όπως οφείλατε και είχα αντίστοιχα δικαίωμα να ζητώ.»

Στην, επίσης εξώδικη, απάντησή της η ΠΟΣΥΠΠΟ παραδέχεται εμμέσως πως δεν μοιράστηκε γραπτός απολογισμός και παραπέμπει στα πρακτικά του Συνεδρίου που, όταν θα εκδοθούν, θα περιλαμβάνουν και των οικονομικό απολογισμό και θα αποσταλούν στους Συλλόγους-μέλη της Ομοσπονδίας. Πάντως δεν ικανοποιεί το αίτημα του συναδέλφου.

 

Εξάλλου, τον Μάρτιο 2008, είχαμε προτείνει στη γενική Συνέλευση του Ενιαίου Συλλόγου να πάρει την εξής απόφαση:

«(…)οι συνεχιζόμενες αποκαλύψεις για ζητήματα διαχείρισης, εν ονόματι των εργαζόμενων, μεγάλων ποσών από τον Ειδικό Λογαριασμό (ΛΟΤΤΟ)  ρίχνουν βαριά τη σκιά τους σε όσους εμπλέκονται σε διαδικασίες που ερευνά ήδη ο εισαγγελέας. Η Γ.Σ. καλεί όλους τους εμπλεκόμενους (Σωματεία, Συλλόγους, φορείς και εκλεγμένους εκπροσώπους), που διαχειρίζονται επιχορηγήσεις στο όνομα των εργαζομένων, να δώσουν επαρκείς εξηγήσεις για τις διαχειριστικές πράξεις τους, δημοσιοποιώντας τα πλήρη στοιχεία των οικονομικών πεπραγμένων των προηγούμενων ετών, διαδικασία απαραίτητη προκειμένου να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο και να διαλυθούν οι όποιες υπόνοιες έχουν δημιουργηθεί.

Σε κάθε περίπτωση, η Γ.Σ. του Ενιαίου Συλλόγου εκτιμά πως, υπό το φως και των τελευταίων εξελίξεων, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη ριζικής αναθεώρησης του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο Ειδικός Λογαριασμός του ΥΠΠΟ, στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των μηχανισμών ελέγχου της διαφάνειας και της ορθολογικής κατανομής και διαχείρισης δημοσίου χρήματος. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να διαφυλαχθεί η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έκτακτων αναγκών των Εφορειών Αρχαιοτήτων και των άλλων υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, καθώς και η επιχορήγηση δράσεων σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας και έκφρασης, με αντικειμενικά κριτήρια. Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να διασφαλιστούν, να θεσμοθετηθούν και να διευρυνθούν οι μέχρι σήμερα κατακτήσεις των εργαζομένων («πολιτιστικό επίδομα», παιδικός σταθμός, παιδικές κατασκηνώσεις, αριστεία κλπ.), που εδώ και χρόνια παραμένουν έρμαιο στη διάθεση του εκάστοτε Υπουργού.

  1. Την αύξηση των πιστώσεων για το ΥΠΠΟ από τον Τακτικό Κρατικό Προϋπολογισμό και την παράλληλη αναθεώρηση του καθεστώτος του Ειδικού Λογαριασμού με πλήρη διασφάλιση των σχετικών πόρων που διατίθενται για τον πολιτισμό και τους εργαζόμενους.
  2. Την άμεση θεσμοθέτηση και αύξηση στα 150 ευρώ μηνιαίως του «πολιτιστικού επιδόματος», με ένταξή του στις τακτικές μηνιαίες αποδοχές.
  3. Την άμεση θεσμική κατοχύρωση και γενίκευση στο σύνολο των δικαιούχων όλων των μέχρι σήμερα κοινωνικών κατακτήσεων των εργαζομένων (παιδικός σταθμός ή παροχή επιδόματος παιδικού σταθμού, παιδικές κατασκηνώσεις, αριστεία κλπ), με διαδικασίες διαφάνειας.»

 

Στις 19/11/2008 η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση κυκλοφόρησε την εξής ανακοίνωση:

Το Επίδομα, ο Ειδικός Λογαριασμός και… η «Γλαυκώπις Αθηνά»

Με μια ανακοίνωση στις 17/11 η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ (πρώην ΠΟΣΥΠΠΟ) αποφάσισε επιτέλους να ενημερώσει τους εργαζόμενους πως: «Μετά από διαδοχικές συναντήσεις με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου συμφωνήθηκε να προωθηθεί άμεσα ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ για την θεσμοθέτηση του ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ, το οποίο ορίζεται στο ύψος των 150 ευρώ μηνιαίως». Τι σημαίνει η ανακοίνωση αυτή; Πως η νομοθετική ρύθμιση δεν έχει ακόμη προωθηθεί, αν και η Ομοσπονδία για μια ακόμη φορά επιχειρεί να καθησυχάσει τους αγανακτισμένους συναδέλφους που αγωνιούν για την τύχη του επιδόματος. Άλλωστε, το ίδιο ακριβώς έλεγε η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ και πριν από έναν μήνα (ανακοίνωση 17/10/08), όπου μας διαβεβαίωνε επιπλέον πως «συμφωνήθηκε» με τον Υπουργό: «Η καταβολή του πολιτιστικού επιδόματος για το 2008, να υλοποιηθεί σε μια δόση, εντός του τρέχοντος έτους». Η τελευταία αυτή «συμφωνία» κάπου φαίνεται πως «έσπασε», αφού τώρα μας λένε πως τα οφειλόμενα του 2008 παραπέμπονται για το 2009 (αν βέβαια και αυτή η «συμφωνία» τηρηθεί…).

Τι άλλο μας λέει η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ; Πως: «Συμφωνήθηκε, επίσης εντός των ημερών να υπάρξει συνέχιση του διαλόγου (…) ώστε να δοθούν λύσεις και στα άλλα θέματα οικονομικού χαρακτήρα που απασχολούν τους εργαζόμενους και τα οποία ανέκυψαν μετά την κατάργηση του ειδικού λογαριασμού, όπως η λειτουργία του Βρεφονηπιακού Σταθμού καθώς και οι καθιερωμένες δραστηριότητες και εκδηλώσεις για τους συναδέλφους». Τι σημαίνει αυτό; Πως όλα βρίσκονται στο αέρα και οι μέχρι σήμερα διαβεβαιώσεις ήταν απλώς «στάχτη στα μάτια»!

Δυστυχώς, οι κίνδυνοι που επισημαίναμε σε προηγούμενη ανακοίνωση (5/11) και συμμεριζόταν και το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου Αττικής-Στερεάς (ανακοίνωση 10/11) δείχνουν να επιβεβαιώνονται. Η παρελκυστική τακτική της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ δεν φαίνεται να θορύβησε την ηγεσία της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ, που έσπευσε να προσφέρει εργασιακή ειρήνη (με ποιο αντάλλαγμα, άραγε;), χωρίς ούτε μια απεργιακή κινητοποίηση για το επίδομα και τα υπόλοιπα αιτήματα των εργαζομένων! Κατά πάγια τακτική των τελευταίων μηνών (κατά τους οποίους, θυμίζουμε, η ΠΟΕ-ΥΠΠΟ απουσίασε από κάθε κινητοποίηση εργαζόμενων), η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας αναπαράγει τις… υποσχέσεις του Υπουργού, χωρίς να κάνει τον κόπο να ρωτήσει: έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2009 τα απαιτούμενα κονδύλια για τις υποσχέσεις αυτές (μόνο για το επίδομα: τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ);

Πρόκειται για μια εξαιρετικά επικίνδυνη κατάσταση για τα συμφέροντα των εργαζομένων, με αποκλειστική ευθύνη της ηγεσίας της ΠΟΕ-ΥΠΠΟ, που διαπραγματεύεται στα κρυφά, δήθεν με «σοβαρότητα» και «υπευθυνότητα» τις διεκδικήσεις μας. Με την ίδια «σοβαρότητα» που διαχειρίστηκε τα σχετικά θέματα και την περίοδο των επιχορηγήσεων από τον Ειδικό Λογαριασμό, την ίδια  «υπευθυνότητα» που μας έφερε στο σημείο να διεκδικούμε από την αρχή τα πενιχρά «κεκτημένα» μας, αφού κανείς δεν εξασφάλισε επί σειρά ετών τη θεσμοθέτησή τους…

Για μια ακόμη φορά οι συνδικαλιστικές ηγεσίες βρίσκονται εκτεθειμένες και αποδεικνύονται κατώτερες των περιστάσεων και αφερέγγυες, ενώ κανείς δεν έχει ξεχάσει ότι η Ομοσπονδία ακόμη δεν έχει δώσει γραπτά (ένα χρόνο μετά από το Συνέδριό της…) τον Οικονομικό της Απολογισμό για την περίοδο 2004-7, κατά την οποία διαχειρίστηκε περισσότερα από 20.000.000 ευρώ, κανείς δεν έχει ξεχάσει την εταιρεία ΠΕΡΙΣΤΥΛΟΝ, τον σύλλογο «Γλαυκώπις Αθηνά», τις αδρά επιχορηγούμενες εθελοντικές αιμοδοσίες, ζητήματα που συνεχίζουν να εκθέτουν το συνδικαλιστικό κίνημα του ΥΠΠΟ και για τα οποία ποτέ δεν δόθηκαν εξηγήσεις.

Μάλιστα, όπως προκύπτει από πρόσφατη (21/10/08) απάντηση του Υπουργού σε σχετικό αίτημα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Π. Κοροβέση, οι χρηματοδοτήσεις του Ειδικού Λογαριασμού προς την «Γλαυκώπιδα Αθηνά» για το διάστημα 2004-7 δεν περιορίστηκαν μόνο (!) στα περίπου 3.000.000 ευρώ, που είδαν το φως της δημοσιότητας την περίοδο που συζητιόταν η «υπόθεση Ζαχόπουλου». Δια μέσου της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακής Αξιοποίησης (ΓΓΟΑ), από τα ταμεία της «Γλαυκώπιδος» φαίνεται πως πέρασαν το ίδιο διάστημα και άλλα 2.349.995,50 ευρώ…

Από αυτά, 1.889.995,50 ευρώ εμφανίζονται να προορίζονταν για τις εκδηλώσεις «Ανοικτά Στάδια–Τόπος Γιορτής, Τρόπος Ζωής» και 460.000 για τις δικές της «πολιτιστικές εκδηλώσεις». Πέρα από το… νέο ότι η «Γλαυκώπις Αθηνά» ασχολήθηκε και με τα «Ανοικτά Στάδια» (που μετά την… παροιμιώδη επιτυχία τους, κλείσανε οριστικά ή εκποιήθηκαν…), αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι συγκεκριμένες επιχορηγήσεις δόθηκαν την περίοδο που Γενικός Γραμματέας Ολυμπιακής Αξιοποίησης ήταν ο κ. Κλαδάς, μετέπειτα επικεφαλής της Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (ΥπΕΕ), της ίδιας που ανέλαβε να ελέγξει την κατηγορία ότι 900.000 ευρώ της «Γλαυκώπιδος» πέρασαν από τον προσωπικό λογαριασμό του επικεφαλής της ΔΑΚΕ ΥΠΠΟ!

Από την ίδια διαδρομή (ΓΓΟΑ) επιχορηγήθηκε το 2007 με 70.000 ευρώ και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Κλάδων ΔΕ – Τράπεζα Αίματος, αφού, όπως φαίνεται, τα 148.000 ευρώ που εκταμιεύτηκαν από τον Ειδικό Λογαριασμό δεν επαρκούσαν για την εθελοντική αιμοδοσία της χρονιάς…

Όλοι αυτοί οι συνδικαλιστές που διαχειρίζονται τις τύχες των διεκδικήσεών μας, καθώς και τους πόρους που προορίζονται για να ενισχύσουν το πενιχρό μας εισόδημα, θα έπρεπε να είναι πολύ περισσότερο προσεκτικοί στις ενέργειες που δυναμιτίζουν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Γιατί οι εργαζόμενοι στο Υπουργείο Πολιτισμού, που πασχίζουν καθημερινά υπό αντίξοες συνθήκες για να διασφαλίσουν στοιχειώδεις όρους προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου, αξίζουν πολύ καλύτερης μεταχείρισης, τόσο από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες όσο και από τις «αυτονομημένες» συνδικαλιστικές ηγεσίες.

 

Για το πολιτιστικό επίδομα και τις εκταμιεύσεις του Ειδικού Λογαριασμού είχαμε και… χωριστή αλληλογραφία με τον Διευθυντή του ΤΑΥΠ- ΥΠΠΟ  – το οποίο υποτίθεται ότι είναι ταμείο για την αλληλοβοήθεια των υπαλλήλων του ΥΠΠΟ, αλλά απαγορευόταν να έχουν πρόσβαση σε αυτό οι… υπάλληλοι στο όνομα των οποίων λειτουργούσε και λειτουργεί.

 

Θαυμάστε:

 

αΤάΚΤΩΣ 5 (Απρίλιος 2008), σελ.5 ataktos5.5

Φτωχοί εργαζόμενοι, πλούσιοι Σύλλογοι…

Έκπληκτοι έμειναν οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ από το χορό των δις, που ήρθε στο φως της δημοσιότητας μετά την πτώση του πρώην Γ.Γ. Χ. Ζαχόπουλου (εδώ ταιριάζει: η «πτώση» σου, η «ενημέρωσή» μου). Χιλιάδες ευρώ όχι βέβαια από τον πενιχρό τακτικό προϋπολογισμό, αλλά από τον Ειδικό Λογαριασμό, κατευθύνονταν σε ποικιλώνυμους υπαρκτούς και ανύπαρκτους φορείς, πολιτιστικούς συλλόγους, φυσικά πρόσωπα. Κι όλα αυτά, την ίδια στιγμή που οι Υπηρεσίες δεν έχουν χρήματα για να καλύψουν στοιχειώδεις ανάγκες τους ή να προσλάβουν προσωπικό.

Το πιο εξοργιστικό είναι ότι ανάμεσα στους «ευνοημένους» του Ειδικού Λογαριασμού συγκαταλέγονται σωματεία ή σύλλογοι εργαζόμενων στο ΥΠΠΟ. Η ΠΟΣΥΠΠΟ, η «Περίστυλον», η Γλαυκώπις Αθηνά, ο Σύλλογος ΔΕ, το Παγκρήτιο Σωματείο Επί Συμβάσει Υπαλλήλων, η ΠΕΥΦΑ, το Σωματείο Εργατοτεχνιτών φέρονται να έχουν χρηματοδοτηθεί με ποσά υπέρογκα, στο όνομα πάντα των… ανυποψίαστων υπαλλήλων του Υπουργείου. Σε κάποιες περιπτώσεις, τα χρήματα αυτά είναι σκανδαλωδώς πολλά και αδιευκρίνιστης σκοπιμότητας. Άλλοτε πάλι φέρονται τα σωματεία να «υποκαθιστούν» το ρόλο της διοίκησης, πληρώνοντας επιδόματα, υπερωρίες προσωπικού ή στολές εργασίας.

Το θέμα δεν είναι μόνο η απαίτηση για διαφάνεια και απόδοση λογαριασμού στην οικονομική διαχείριση, ώστε να μην μένει έκθετο το συνδικαλιστικό κίνημα σε υποψίες κακοδιαχείρισης. Το σημαντικό είναι ότι με την αποδοχή αυτών των χρηματοδοτήσεων, τα Σωματεία, από διεκδικητές των δικαιωμάτων των εργαζομένων (που οφείλουν να είναι), μετατρέπονται σε «συνδιαχειριστές» της διοίκησης. Ας πούμε τα πράγματα με το όνομά τους: Πότε πραγματικά πάλεψε η ΠΟΣΥΠΠΟ για να περάσει το πολιτιστικό επίδομα στη μηνιαία μισθοδοσία μας; Πόσο διεκδικητικός μπορεί να είναι ένας συνδικαλιστής για τα οικονομικά αιτήματα των εργαζόμενων, όταν χρηματοδοτείται αφειδώς και με το «καπέλο» του πολιτιστικού συλλόγου ή της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας; Δεν σχετίζονται όλα αυτά με το ότι είμαστε ένα από τα πιο κακοπληρωμένα Υπουργεία του δημόσιου τομέα; Δεν είναι προκλητικό τέτοιοι σύλλογοι να απορροφούν πολύ περισσότερα χρήματα απ’ όσα χρειάζεται (και ποτέ δεν έχει) για να λειτουργήσει μια Περιφερειακή Υπηρεσία του ΥΠΠΟ; Τι είδους έλεγχο θα ασκήσουν οι συνδικαλιστές στην πολιτική ηγεσία, όταν έχουν «ευεργετηθεί» ποικιλοτρόπως από αυτήν;

Απέναντι σε αυτά τα ερωτήματα, οι συνδικαλιστές των κυρίαρχων παρατάξεων μέχρι στιγμής προτίμησαν με υπεροψία τη σιωπή. Δεν φαίνεται να καταλαβαίνουν ότι έχουν υποχρέωση να λογοδοτήσουν στους εργαζόμενους, στο όνομα των οποίων δρουν. Υπάρχουν όμως κι άλλοι δρόμοι για το συνδικαλισμό, πέρα από τη συμμετοχή στη νομή της εξουσίας. Τώρα είναι που πρέπει να επιβάλλουμε συλλογικά το αυτονόητο: τη θεσμοθέτηση του πολιτιστικού επιδόματος και την καταβολή του από τον τακτικό προϋπολογισμό, την παγίωση και επέκταση σε όλους τους εργαζόμενους -με διαφάνεια και έλεγχο- κοινωνικών παροχών, όπως ο παιδικός σταθμός, το επίδομα παιδικού, οι παιδικές κατασκηνώσεις, την έγκαιρη καταβολή των οδοιπορικών, των υπερωριών και των ειδικών επιδομάτων.

Ακόμη και στις εκταμιεύσεις του Ταμείου Αλληλοβοήθειας για το «πολιτιστικό επίδομα» προκύπτουν ερωτηματικά για τη χρονική απόσταση μεταξύ της εκταμίευσης από το ΥΠΠΟ και της κατάθεσης στο λογαριασμό μας. Καλό θα ήταν κάποιος να απαντήσει δημόσια και πειστικά στα ερωτήματα αυτά:

 

Δόση επιδόματος Ποσό εκταμίευσης Ημερομηνία εκταμίευσης από το ΥΠΠΟ Ημερομηνία κατάθεσης στο λογαριασμό μας
1η δόση 2006 3.000.000 ευρώ 10-10-2006   17-11-2006 (312 ευρώ)
2η δόση 2006 3.500.000 ευρώ 15-12-2006 20-2-2007 (312 ευρώ)
3η δόση 2006 3.500.000 ευρώ 15-03-2007 12-6-2007 (312 ευρώ)
4η δόση 2006 2.000.000 ευρώ 500.000 ευρώ 1.500.000 ευρώ 15-06-2007

16-7-2007

16-8-2007

7-8-2007 (312 ευρώ)

Τα παραπάνω ποσά αφορούν την απόφαση αρ. 2002 με ημερ. 5-10-2006, συνολικού ποσού 14.000.000 ευρώ, που αφορά την καταβολή του πολιτιστικού επιδόματος του 2006. Τα στοιχεία συμπεριλαμβάνονται στις εκταμιεύσεις του Ειδικού Λογαριασμού 2006-2007 που κατατέθηκαν στην Βουλή από τον Υπουργό Πολιτισμού ως απάντηση στην ερώτηση της βουλευτού κ. Μαρίας Δαμανάκη που έγινε στις 20-12-2007.

 

αΤάΚΤΩΣ 6 (Ιούλιος 2008), σελ.2 ataktos6.2

Διάλογος με το Ταμείο Αλληλοβοήθειας

Από το Ταμείο Αλληλοβοήθειας λάβαμε την ακόλουθη (με ημερομηνία 9/4/08 και Α.Π. 601) επιστολή, που υπογράφεται από τον Διευθυντή του, Γιώργιο Η. Βλαντή:

 

ΘΕΜΑ: Αναγκαία «Δημόσια και Πειστική» Απάντηση

ΣΧΕΤ. Το τεύχος ΑΤΑΚΤΩΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2008

Σύμφωνα με δημοσίευμά σας στο παραπάνω σχετικό (σελ. 5) εμφανίζεται το Ταμείο μας να έχει ανεξήγητα καθυστερήσει τις πληρωμές του «πολιτιστικού επιδόματος» 2006 στους δικαιούχους υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού και ως εκ τούτου, εγκαλούμενο, ζητείται από «κάποιον» μια δημόσια και πειστική απάντηση.

Βεβαίως, αν και καλό θα ήταν πριν προβείτε σε οποιοδήποτε δημοσίευμα που μας αφορά, να είχατε μπει στον κόπο της επικοινωνίας μαζί μας και καλής τεκμηρίωσης των όσων προγραμματίζατε να δημοσιεύσετε, έρχεται εκ των υστέρων ο «κάποιος» που ζητήσατε να βάλει τα πράγματα στη θέση τους «δημόσια και πειστικά», και αυτός δεν είναι άλλος από την αλήθεια.

Η αλήθεια λοιπόν είναι, ότι στο δημοσίευμά σας συγκρίνετε τις ημερομηνίες των σταδιακών εκταμιεύσεων που αναφέρονται στο χρονοδιάγραμμα της υπουργικής απόφασης επιχορήγησής μας για καταβολή του «πολιτιστικού επιδόματος» 2006, με αυτές της πραγματικής καταβολής του στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, χωρίς να λαμβάνετε υπόψη και να εξετάζετε, αν πράγματι τα χρήματα κάθε δόσης εκταμιεύθηκαν (δηλ., ήρθαν από το Υπ.Πο. στο Ταμείο μας) την ημέρα που η απόφαση επιχορήγησης όριζε.

Η πραγματικότητα αυτή –ως προς τις ακριβείς ημερομηνίες επιχορήγησής μας- στηρίζεται στο αδιάσειστο στοιχείο που λέγεται «φύλλο κίνησης τραπεζικού λογαριασμού», του λογαριασμού του Ταμείου μας δηλ., που αναφέρει πότε ακριβώς δεχτήκαμε κάθε επιχορήγηση και είναι στη διάθεση κάθε ελεγκτικής αρχής.

Από τα στοιχεία της κίνησης του τραπεζικού αυτού λογαριασμού λοιπόν και τη μελέτη τους, συνάγεται ότι από την ημερομηνία πίστωσής του με το συνολικό εκάστοτε ποσό επιχορήγησης για την καταβολή «Πολιτιστικών Επιδομάτων 2006», μέχρι την πίστωση των τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων μας, ποτέ δεν υπήρξε απόσταση χρόνου μεγαλύτερη των δώδεκα (12) ημερολογιακών ημερών, κατά περίπτωση, χρόνος που συνήθως απαιτείται από τα «ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ» (:ΔΙΑΣ) για την –με δική τους μεσολάβηση- πληρωμή των υπαλλήλων του Υπ.Πο.

Ως εκ τούτου, τα «ερωτηματικά» που αβασάνιστα με το δημοσίευμά σας εκσφενδονίσατε σε βάρος του Ταμείου μας, σας επιστρέφονται απαντημένα και με την υπόδειξη, να δημοσιεύσετε αυτούσιο το κείμενο του παρόντος εγγράφου μας στο επόμενο κιόλας φύλλο του ΑΤΑΚΤΩΣ, για την αποκατάσταση της αλήθειας.

Επιφυλασσόμενοι δε περαιτέρω για την άσκηση κάθε νομίμου δικαιώματός μας, μένουμε πάντοτε στη διάθεσή σας για οποιοδήποτε σχετικό με τα ζητήματα που διαχειριζόμαστε θέμα, προκειμένου να μην επαναληφθεί αστοχία σαν αυτή που για το δημοσίευμά σας ήδη εσκεμμένα, προφανώς, υπήρξατε αδιάβαστοι.-

 

Και η αναγκαία ανταπάντηση

Η όλη δημοσιότητα γύρω από το θέμα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας και του «πολιτιστικού επιδόματος» των υπαλλήλων είχε τελικά και μια θετική παρενέργεια: να υπάρξουν επιτέλους δημόσιες (αν και όχι πλήρεις) απαντήσεις για ένα θέμα που ως σήμερα θεωρούνταν ταμπού, δηλ. για τα χρήματα που προορίζονται για τους εργαζόμενους, και για το οποίο ποτέ δεν υπήρχε επίσημη ενημέρωση στους άμεσα ενδιαφερόμενους. Εκτός από την παραπάνω επιστολή προς το αΤάΚΤΩΣ, επιστολή έλαβαν και όσοι υπάλληλοι της ΚΑ΄ ΕΠΚΑ ζήτησαν να ενημερωθούν εγγράφως για το θέμα της εκταμίευσης των δόσεων του επιδόματος του 2007, στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρεται ότι οι συνάδελφοι θα μπορούσαν να λύσουν τις απορίες τους «μέσω ενός απλού τηλεφωνήματος», καθώς «η συντονισμένη κίνησή» τους «για την υποβολή πανομοιότυπων γραπτών αιτήσεων για το ίδιο θέμα» μπορεί και «να θεωρείται υπόπτως περίεργη»…

Ας περάσουμε τώρα στο θέμα της πληρότητας των απαντήσεων. Το αΤάΚΤΩΣ, σε αντίθεση με το Ταμείο Αλληλοβοήθειας, δημοσίευσε πλήρη ποσά και ημερομηνίες, τα οποία δεν αμφισβητεί κανείς, απ’ ότι καταλαβαίνουμε και από την επιστολή του Ταμείου. Ρωτάμε λοιπόν εκ νέου το Ταμείο:

  1. Αν οι ημερομηνίες εκταμίευσης από το ΥΠΠΟ (που απέχουν, θυμίζουμε, από 37 έως και 90 μέρες από την ημερομηνία καταβολής στους λογαριασμούς των εργαζόμενων) δεν είναι και οι πραγματικές, γιατί δεν μπαίνει στον κόπο το Ταμείο να γνωστοποιήσει τις πραγματικές ημερομηνίες στους εργαζόμενους, παρά τις φυλάει για τις «ελεγκτικές αρχές»; Τα ερωτήματα του προηγούμενου φύλλου του αΤάΚΤΩΣ δεν χρειάζονταν μακροσκελή επιστολή για να απαντηθούν, αρκούσαν οι ακριβείς ημερομηνίες.
  2. Πόσοι είναι οι δικαιούχοι που αντιστοιχούν σε κάθε ένα από τα ποσά που εκταμιεύτηκαν από το ΥΠΠΟ και δημοσιεύτηκαν στο προηγούμενο φύλλο μας; Με τη δημοσιοποίηση του αριθμού των δικαιούχων, μια απλή διαίρεση αρκεί ώστε να αποδειχθεί ότι η διαχείριση του επιδόματος είναι απολύτως διαφανής.

Και τέλος, το πολιτικό ερώτημα, που δεν αφορά βεβαίως το Ταμείο Αλληλοβοήθειας αλλά την ίδια την Ομοσπονδία: ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έγιναν τα τελευταία χρόνια (και με ποια αποτελεσματικότητα) ώστε να θεσμοθετηθεί το επίδομα και να καταβάλλεται κάθε μήνα στο μισθό των υπαλλήλων, για να σταματήσει κάθε σχετική φιλολογία και να «γλιτώσει» και το Ταμείο από την ταλαιπωρία που υφίσταται κάθε φορά, μέχρι να μας καταβάλλει το πενιχρό και καθυστερημένο μας επίδομα; Θυμίζουμε, πάντως, στον κ. Βλαντή, ότι το Ταμείο ανήκει στους εργαζόμενους του Υπουργείου και υπάρχει γι’ αυτούς. Αυτό σημαίνει ότι και η ενημέρωση προς τους εργαζόμενους είναι υποχρέωσή του και όχι «παραχώρηση» ή ευκαιρία για ειρωνείες ή υποδείξεις του τύπου «στο μέλλον, για τη λήψη τέτοιων απλών πληροφοριών, (…) να εξαντλείτε τους χωρίς κόστος για την Υπηρεσία τρόπους»!

 

 

αΤάΚΤΩΣ 7 (Οκτώβριος 2008), σελ. 4 ataktos7.4

Ποιος πληρώνει τον (καταργούμενο) Ειδικό Λογαριασμό;

Φαίνεται πως το πλήρωμα του χρόνου έφτασε για τον περίφημο Ειδικό Λογαριασμό Νο 234372/1 (ΦΕΚ 709/Β/2001) του ΥΠΠΟ, που έγινε ξακουστός στο πανελλήνιο στην εποχή της «ζαχοπουλιάδας». Παρότι στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα παρουσιάστηκαν πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία γύρω από τη διάθεση των ποσών του Λογαριασμού, όταν τελικά τα φώτα της δημοσιότητας στράφηκαν στο επόμενο τρέχον σκάνδαλο, πέρα από την πικρή γεύση που άφησε η όλη ιστορία, αυτό που έμεινε ήταν το επίσημο πόρισμα του οικονομικού ελέγχου που τα βρήκε όλα καλώς καμωμένα, πλην της παροχής του (μη θεσμοθετημένου) πολιτιστικού επιδόματος στους υπαλλήλους του ΥΠΠΟ!

Η περίπτωση του Ειδικού Λογαριασμού του ΥΠΠΟ παρείχε, όμως, την τέλεια αφορμή για τη συνολική ανατροπή του καθεστώτος των Ειδικών Λογαριασμών των Υπουργείων (που καθιερώθηκαν με το Ν.2771/1999). Οι προσεκτικοί πάντως γνωρίζουν ότι η εξέλιξη αυτή είχε προαναγγελθεί σε ανύποπτο χρόνο (Καθημερινή 28/10/2006).

Με το Ν.3697/2008 (ΦΕΚ 194/Α/25.9.2008) καταργούνται εντός διμήνου (!) όλοι οι Ειδικοί Λογαριασμοί των Υπουργείων, των ΝΠΔΔ και του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, πλην λιγοστών εξαιρέσεων. Τα έσοδα των καταργούμενων Ειδικών Λογαριασμών περιέρχονται στον Τακτικό Προϋπολογισμό (για τα Υπουργεία) ή στους οικείους φορείς (ΝΠΔΔ κ.λπ.), γεγονός που αναβαθμίζει το ρόλο του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών πάνω σε κονδύλια που μέχρι σήμερα ήταν στη δικαιοδοσία των επιμέρους Υπουργών (και ανέρχονταν σε κάποια δισεκατομμύρια ευρώ ανά έτος).

Προς την κατάργησή του οδεύει και ο Ειδικός Λογαριασμός του ΥΠΠΟ, ο οποίος λειτουργούσε στην ουσία ως δεύτερος «παράλληλος προϋπολογισμός», με ποσά (περίπου 300 εκατ. € για το 2008) αντίστοιχα σε ύψος με αυτά του Τακτικού Προϋπολογισμού, τα οποία όμως διατίθεντο με ειδική διαδικασία, στην οποία η δυνατότητα της πολιτικής ηγεσίας να πράττει κατά το δοκούν ήταν πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι σε οποιοδήποτε άλλο κονδύλι.

Η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση έχει ταχθεί κατηγορηματικά υπέρ της κατάργησης του Ειδικού Λογαριασμού, επισημαίνοντας ότι, χωρίς να τρέφουμε ιδιαίτερες αυταπάτες για τη στοχοθέτηση που κατευθύνει τη διάθεση των κονδυλίων του Τακτικού Προϋπολογισμού, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ή του ΚΠΣ, σε αυτά τουλάχιστον λειτουργούν μηχανισμοί ελέγχου της νομιμότητας των πράξεων, καθώς και κάποιοι στοιχειώδεις κανόνες διαφάνειας-δημοσιότητας.

Ταυτόχρονα όμως πρέπει να διασφαλιστεί ότι η κατάργηση του Ειδικού Λογαριασμού  δεν θα γίνει σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των αναγκών του πολιτισμού: Καταρχάς, να διπλασιαστεί (τουλάχιστον) το ποσοστό του τακτικού προϋπολογισμού που κατευθύνεται στο ΥΠΠΟ. Επιπλέον, να διασφαλιστεί ότι θα υπάρχουν κωδικοί για τις πολλές και διαφορετικές ανάγκες που προκύπτουν, καθώς και πιστώσεις που θα καλύπτουν έγκαιρα τις ανάγκες των Υπηρεσιών, απρόβλεπτες δαπάνες κ.λπ. Τελευταίο αλλά όχι έσχατο, να εξασφαλιστεί η μισθοδοσία των ωρομισθίων υπαλλήλων και ιδιαίτερα των συμβασιούχων με ασφαλιστικά μέτρα, και να διασφαλιστεί το πολιτιστικό επίδομα με θεσμοθέτησή του και καταβολή του στις μηνιαίες αποδοχές.

Η παύση πληρωμών του Ειδικού Λογαριασμού σύμφωνα με το άρθρο 6, παρ. 2 του Ν. 3697/08 ξεκινά μόλις ένα μήνα μετά τη δημοσίευση του νόμου! Ο Προϋπολογισμός του 2009, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, θα φανερώσει ξεκάθαρα τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης πίσω από την εσπευσμένη κατάργηση των Ειδικών Λογαριασμών: ο στόχος της φαίνεται να είναι η μείωση των κρατικών δαπανών, των ελλειμμάτων και του δημοσίου χρέους, σε βάρος των εργαζομένων. Η εξασφάλιση των κατακτήσεών μας και η διασφάλιση των απαραίτητων πιστώσεων για τη λειτουργία των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, για τα μνημεία και τον σύγχρονο πολιτισμό, μπορούν να διαφυλαχτούν μόνο μέσα από τους αγώνες των εργαζόμενων του ΥΠΠΟ. Είναι επιτακτική ανάγκη να παλέψουμε συλλογικά στην κατεύθυνση αυτή.

 

αΤάΚΤΩΣ 8 (Φεβρουάριος 2009), σελ. 2ataktos8.2

Το ατελείωτο γαϊτανάκι του πολιτιστικού επιδόματος στο ΥΠ.ΠΟ.

Στην τελετή παράδοσης του Υπουργείου Πολιτισμού, ο τέως Υπουργός (και εκδιωχθείς εξάδελφος) αναφέρθηκε σε ένα από τα επιτεύγματα της θητείας του (!), τη θεσμοθέτηση του άτυπου πολιτιστικού επιδόματος, χωρίς να παραλείψει να ευχαριστήσει τους συνδικαλιστές με τους οποίους, όπως είπε, «αν και είχαμε αρκετές αντιθέσεις, καταλήξαμε πολλές φορές σε κοινούς στόχους»…  Ένα χλιαρό χειροκρότημα από πλευράς των συναδέλφων που παρακολουθούσαν μία ακόμη τελετή παράδοσης του ΥΠ.ΠΟ. τάραξε τη σιγή της αίθουσας….

Η θεσμοθέτηση του πολιτιστικού επιδόματος του ΥΠ.ΠΟ. είναι μία ιστορία που διαρκεί χρόνια…

Ας θυμηθούμε ορισμένα χαρακτηριστικά επεισόδια

1997: Το άτυπο πολιτιστικό επίδομα δίνεται για πρώτη φορά στους εργαζόμενους του ΥΠ.ΠΟ.

Στα 11 χρόνια που μεσολάβησαν, το αίτημα της θεσμοθέτησης του επιδόματος δεν μπόρεσε να ικανοποιηθεί (πώς εξάλλου, αφού δεν διεκδικήθηκε ποτέ στα σοβαρά;). Ούτε καν αξιοποιήθηκε από τη συνδικαλιστική ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ. για το σκοπό αυτό η «ευκαιρία» των Ολυμπιακών Αγώνων… (μην κατηγορηθούνε και για τυχοδιωκτισμό…).

Η καταβολή του επιδόματος στους υπαλλήλους του ΥΠ.ΠΟ. γινόταν από τον Ειδικό Λογαριασμό με τη μεσολάβηση της ΠΟΣΥΠΠΟ (νυν ΠΟΕΥΠΠΟ), παρά το γεγονός ότι σε Δημοψήφισμα που οργάνωσε ο Ενιαίος Σύλλογος το         οι εργαζόμενοι του ΥΠ.ΠΟ. καταψήφισαν τη διαμεσολάβηση της Ομοσπονδίας για την καταβολή του.

Τέλη 2007: Η πτώση Ζαχόπουλου φέρνει στην επιφάνεια, μεταξύ άλλων, και το θέμα  του Ειδικού Λογαριασμού από τον οποίο χρηματοδοτείται και το πολιτιστικό επίδομα των εργαζομένων. Η ΠΟΕΥΠΠΟ (πρώην ΠΟΣΥΠΠΟ), άλλα σωματεία (Πανελλήνιος Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ. ΔΕ – Τράπεζα Αίματος), ο πολιτιστικός σύλλογος «Γλαυκώπιξ Αθηνά», η εταιρεία «Περίστυλον» διαχειρίστηκαν διόλου ευκαταφρόνητα ποσά από τον ειδικό λογαριασμό, χωρίς να γνωστοποιούν στους εργαζόμενους του ΥΠ.ΠΟ. τους οικονομικούς απολογισμούς (Συνέδριο ΠΟΣΥΠΠΟ 2007)…

Η εισαγγελική έρευνα κάποια στιγμή τελειώνει, και η κατάργηση του Ειδικού Λογαριασμού (την οποία θεωρούμε ως ΕΑΚ αναγκαία λύση, με προϋπόθεση τον διπλασιασμό του Τακτικού Προϋπολογισμού για το ΥΠ.ΠΟ.) φαίνεται να αποτελεί μονόδρομο για να συμμαζευτούν τα ασυμμάζευτα… και να για να εφαρμοστεί η πολιτική λιγότερο κράτος (βλέπε κονδύλια) και στον πολιτισμό.

2008: Το τελευταίο επεισόδιο;

 Στα τέλη Οκτωβρίου του 2008 προβλέπεται ρητά η κατάργηση όλων των ειδικών λογαριασμών (Ν. 3697/2008, Φ.Ε.Κ. 194/Α/25-9-2008).

Η ΠΟΕΥΠΠΟ, συνεπής στη δήλωση του Προέδρου της στο Συνέδριο της Ομοσπονδίας το 2007 «το επίδομα το πήραμε χωρίς ούτε μία ημέρα απεργία…», αποφασίζει για μια ακόμη φορά, μακριά από τους εργαζόμενους του ΥΠ.ΠΟ., να διαπραγματευτεί σε κλίμα εργασιακής ειρήνης με την πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.

17/10/2008: η ΠΟΕΥΠΠΟ με γραπτή ανακοίνωσή της καθησυχάζει στους εργαζόμενους ότι το χρωστούμενο επίδομα του 2008 (1200 ευρώ) θα καταβληθεί ως το τέλος του χρόνου. Η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση ζητά κινητοποιήσεις, αλλά αντιμετωπίζεται με οργή: γιατί να χαλάσουμε το καλό κλίμα με τον Υπουργό;

17/11/2008: Ενώ στις 24/11 ο Ειδικός Λογαριασμός κλείνει οριστικά και το επίδομα του 2008 δεν έχει καταβληθεί, η ΠΟΕΥΠΠΟ με γραπτή ανακοίνωσή της μας πληροφορεί ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση. Καμία κινητοποίηση δεν προγραμματίζεται.

21/11/2008:  Κατατίθεται στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2009, χωρίς το επίδομα να έχει ψηφιστεί.

3/12/2008: Με πρωτοβουλία της Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης μαζεύονται 600 υπογραφές για να πραγματοποιηθεί Συνέλευση του Ενιαίου Συλλόγου Αττικής-Στερεάς.  Η ΠΟΕΥΠΠΟ ανακοινώνει απεργία στην Ακρόπολη στις 5/12. Το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου δεν συνεδριάζει ποτέ για να ορίσει συνέλευση….

5/12/2008: Ξεκινούν απεργίες της ΠΟΕΥΠΠΟ που εξαγγέλλονται για συγκεκριμένους χώρους (Ακρόπολη, πρωτόκολλο, κ.λπ.). Σκοπός είναι –λέει- να ψηφιστεί το επίδομα πριν την ψήφιση του προϋπολογισμού, όμως είναι πια αργά… Οι κινητοποιήσεις αναστέλλονται στις 15 Δεκεμβρίου, μετά την υπόσχεση του Λιάπη ότι θα κατατεθεί η τροπολογία στη Βουλή. Η Ομοσπονδία διαδίδει ότι θα πάρουμε το επίδομα από το Μάρτιο.

22/12/2008: Ψηφίζεται ο προϋπολογισμός του 2009, στον οποίο υπάρχει πρόβλεψη 14.000.000 ευρώ για το επίδομα του 2009 (ποσό που δεν επαρκεί για καταβολή επιδόματος  150 ευρώ). Η τροπολογία δεν έχει εμφανιστεί ακόμη, αφού κατατίθεται στη Βουλή τελικά μετά την ψήφιση του προϋπολογισμού και η συζήτηση του αντίστοιχου νομοσχεδίου ξεκίνησε στις 21/1/2009 και θα ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες.

Υστερόγραφο

Η κατάργηση των επιδομάτων και η ενσωμάτωσή τους στο βασικό μισθό παραμένει αίτημα που θα πρέπει να παλέψουμε στο δημόσιο τομέα.

Η θεσμοθέτηση του πολιτιστικού επιδόματος στο ΥΠ.ΠΟ. δεν είναι λόγος να πανηγυρίζουν αυτοί που ευθύνονται για την θεσμοθέτησή του 10 χρόνια μετά την πρώτη καταβολή του. Μην ξεχνάμε ότι τα επιδόματα αποτελούσαν και αποτελούν μέσο ελέγχου της πολιτικής εξουσίας προς τους συνδικαλιστές και των συνδικαλιστών προς τους  εργαζόμενους.

Η θεσμοθέτησή του αποτελεί αφορμή για να υπενθυμίσουμε στους εαυτούς μας ότι καμιά διεκδίκηση δεν κατακτιέται χωρίς αγώνες (παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της ΠΟΕΥΠΠΟ να μας πείσει για το αντίθετο) και για να αποφασίσουμε ότι θα διεκδικούμε στο εξής συλλογικά, μαχητικά και αποφασιστικά.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: